Ook online samen sterker

Dat je samen sterker staat is alom bekend. Ook ondernemers in toeristische regio's trekken gezamenlijk op in toerismebureaus en ondernemersverenigingen. Online is de samenwerking vaak nog beperkt en trekken veel individuele ondernemers hun eigen plan. Dat is jammer want juist daar valt veel winst te behalen. Online samenwerken is lucratief voor alle belanghebbenden bij regionaal toerisme. We leggen je graag uit hoe en waarom.



Weinig online samenwerking


Regionaal werken ondernemers samen aan belangenbehartiging, (gebieds)promotie, evenementen en acties. Alles om gezamenlijk de omzet te stimuleren en de continuïteit te borgen. Maar online is er minder samenwerking en maken ondernemers hun eigen keuzes. Bijvoorbeeld met een eigen boekingswebsite of webshop, of ze gaan een samenwerking aan met grote boekingsplatforms, vaak tegen hoge fees. De regio als geheel is daar niet bij gebaat en het is ook niet wat bezoekers willen.


Bezoekers willen een online one stop shop


Bezoekers willen gefaciliteerd en ontzorgd worden, bij voorkeur met een een one stop shop voor hun bezoek aan de regio. Ergens waar ze alles kunnen vinden en in één keer kunnen regelen en betalen. Meestal is er wel een website van het toerismebureau waarop informatie over de regio en ondernemers te vinden is, maar niet zelden is de (beschikbaarheids)informatie verouderd en is direct boeken en betalen niet mogelijk. Bezoekers worden doorgeleid naar andere websites en moeten daar vervolgens opnieuw hun weg vinden. Hierdoor wordt de drempel te hoog en haken ze af. Grote boekingsplatforms en webshops daarentegen, maken het hun bezoekers zo makkelijk mogelijk met een paar klikken te vinden, boeken en betalen. Als toerismebureaus en lokale ondernemers ook online succesvol en concurrerend willen zijn, doen ze er goed aan dat voorbeeld te volgen.


Je kunt wél concurreren met grote boekingsplatforms


Het lijkt onmogelijk voor lokale toerismebureaus en ondernemers om de concurrentie met grote boekingsplatforms aan te gaan, maar dat is het niet. Grote boekingsplatforms hebben een breed aanbod dat zij gebruiksvriendelijk aanbieden, maar zijn enkel uit op het realiseren van zoveel mogelijk transacties en na de boeking houdt het op. Een lokaal toerismebureau heeft misschien niet hetzelfde brede aanbod, maar beschikt wél over lokale kennis en connecties. Zij kunnen zich onderscheiden, door hiermee unieke regionale content en diensten aan te bieden.Zeker als zij hierbij goed samenwerken met lokale ondernemers en alles wat de regio te bieden heeft laagdrempelig online beschikbaar maken, in één online platform voor toerisme.




Goedkoper, gerichter en on demand


Digitaliseren en online samenwerken in een centraal online toerismeplatform, biedt tal van voordelen. De informatievoorziening aan bezoekers wordt gestroomlijnd en is altijd actueel. In tegenstelling tot lokale magazines en krantjes, die kostbaar en snel verouderd zijn. Bovendien is het mogelijk gericht met bezoekers te communiceren op basis van interesses en groepssamenstelling. De juiste informatie voor de juiste bezoeker. Niet schieten met hagel, maar gerichte aanbiedingen aan de juiste doelgroep. Met een eigen app is het mogelijk alles wat de regio te bieden heeft, met een druk op de knop on demand beschikbaar te maken. Stel je voor: unieke diensten door lokale ondernemers, direct besteld en betaald door bezoekers gedurende hun hele verblijf.


Bezoekers keren terug

Belangrijk is dat zoveel mogelijk aanbieders meedoen in het centrale toerismeplaform en dat zij begrijpen dat gezamenlijk optrekken en klanten delen geen concurrentie is, maar zorgt voor een bredere klantenbasis. De ene keer kiest een bezoeker voor de ene ondernemer, de andere keer voor een andere. Maar doordat hij altijd goed geholpen wordt in het platform, blijft hij het gebruiken waardoor alle aangesloten ondernemers profiteren. Een goede online samenwerking zorgt voor betere dienstverlening, hogere klanttevredenheid en terugkerende bezoekers. 1+1=3, ook online.


Benieuwd hoe een online toerismeplatform eruit kan zien en hoe het ook jouw regio kan helpen? Ontdek Super Linda, dé app en website voor toerisme en lokale ondernemers.

The Driving Force B.V. 

J.N. Wagenaarweg 6
1422 AK Uithoorn
 
KvK: 30143249
BTW: NL809332723B01
  • Onze Twitter pagina!
  • Onze LinkedIn pagina!
  • Onze Facebook pagina!